tisdag 12 juli 2016

Komposten - trädgårdens återvinningscentral

Kompostering är en förmultningsprocess där bakterier och andra organismer bryter ner dött växtmaterial. Om komposten sköts rätt luktar den inte och drar inte heller till sig skadedjur. Resultatet blir en fet, mörk humusmylla som är det bästa tänkbara jordförbättringsmedlet. Alldeles gratis och väldigt enkelt, en mycket lättskött del av trädgården. 

Min kompost har jag i kompostgaller, bäst resultat ger en komposthög som är ungefär en meter hög och en meter bred. Komposten är indelad i två, ibland tre, olika fack. Under ett år fyller jag upp ett fack med trädgårdsavfall i en lös hög direkt på marken, så att daggmaskar och andra kryp lätt kommer åt att hjälpa till. Allt friskt organiskt material från trädgården kan komposteras. Gräsklipp, vissnade växter, löv, kvistar m.m. Kväve ökar nedbrytningen, därför tillför jag naturgödsel från hönshuset. All halm, strö och hönsskit hamnar i min kompost. Även hushållsavfall som kaffesump, lökskal, tomatkvistar, m.m. Däremot aldrig kött, fett, ben eller mejeriprodukter eftersom sånt bryts ner långsamt, luktar illa och drar till sig skadedjur som möss och råttor. 

Den enda skötsel komposten kräver är att jag en eller ett par gånger per år vänder den. Det gjorde jag igår:

Ogräset drog jag bort från det kompostfack som skulle tömmas, för det vill jag inte ha med i myllan. Det lägger jag istället in i hönsgården, där kycklingarna och deras hönsmammor som inte kan gå fritt på gården fick ett riktigt kalas. Våtarv är den absoluta favoriten. Några daggmaskar blev det hård konkurrens om.

Jag skottade ur det äldsta facket och fick ihop drygt 200 liter mylla som jag fördelade i blomrabatter och odlingslådor. Stora bitar med oförmultnat material sållade jag bort och lät vara kvar i komposten.

Förra årets fack var välfyllt och behövde vändas. Med trädgårdgrepen vände jag över allt från detta fack till det jag nyss hade tömt. Då kommer materialet i kontakt med luft och nedbrytningen påskyndas. 
Till sist täckte jag högen med lite av den färdiga mylla jag skottat ur. Om det blir en normal sommar med regn mellan varven behöver komposten nu ingen mer skötsel förrän det är dags att vända den igen. Om förmultningsprocessen har fungerat som den ska, kan jag då återigen skotta fram min egen mylla och gödsla med den i trädgården. Endast vid extrem och långvarig torka behöver komposten vattnas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar