lördag 7 november 2015

Välkommen till Höneboda!

När jag började med höns inredde jag ett gammalt skjul bakom vår timrade lada, det blev bra men snabbt för litet och i år var det dags att bygga ut och få större hönshus till den snabbt växande flocken. I det här blogginlägget vill jag berätta vad jag anser vara viktigt att tänka på när man bygger hönshus. Mina byggprojekt har alltid låg budget, jag återvinner gärna gammalt material, så det blir varken gulligt eller stilfullt. Men det är rejält, noggrant genomtänkt och det fungerar! Här bor friska, välmående höns och vi har aldrig haft någon ohyra i hönshuset, vilket är vanligt men går att undvika om man bygger rätt och städar ofta.
Hönsgården utanför är byggd av mina gamla hundgårdar som fanns kvar sedan jag hade draghundar. Det finns fler och nästa års projekt blir att utöka hönsgården. Som ni ser bor jag mitt i skogen och har gott om rovdjur inpå knutarna, mycket duvhök, räv osv, så jag måste kunna skydda mina höns samtidigt som de ska ha gott om plats för utomhusvistelse och födosök. När de inte kan vara helt frigående jobbar jag mycket med berikning av hönsgården istället för att de ska trivas gott. Och det gör de. Ekologiska höns ska ha minst 4 m2/höna enligt regelverket och gärna mer enligt mig. Ju större desto bättre. Till vänster, där ni ser den grå dörren, går man in till den gamla hönshusdelen och där är luckan ut till hönsgården. Till höger, där det är ett stort fönster på laduväggen, är den nya utbyggnaden. Utanför bilden längre till höger går man in i ladan på gaveln. Där har jag nu inrett ett förråd till alla tillbehör. Säd, strö, halm, brännässlor, snäckskal, tomma äggkartonger, städgrejer och extra värpreden (jag använder kattoaletter med överbyggnad, hygieniska och praktiska). Följ med in ska ni få se!

Sittpinnarna är tillverkade av trädstammar. De ska vara så grova att fåglarna inte når runt, då får de ett stadigt stöd när de sover. Väggplåtarna är gammal takplåt som jag har kapat till och skruvat fast av hygieniska skäl. De är lätta att torka av när det har skvittrat bajs och plåt är bra för där trivs inte ohyran. Av samma anledning fäster jag sittpinnarna i balkskor på väggen. Stegen upp är uppskattad och ger extra utrymme att ta en paus. Bajsbrädan under sittpinnarna är i bekväm höjd för mig att skrapa av och göra ren varje morgon, det är en stor plyfaskiva, 1 x 2,4 meter. Under ställningen har jag gjort i ordning vinterns lika stora sandbad av pallkragar med byggplast i botten. Jag blandar torv och jord, det gillar dom att bada i. Till våren och sommaren blir det fler reden där under istället, för värphönsen och de som ruvar och har kycklingar. 


Hönshus får varken vara fuktiga eller dragiga, då blir hönsen sjuka. Det ska vara gott om fönster som släpper in dagsljus. Eftersom jag var tvungen att ha fönstret åt norr valde jag ett stort fönster istället. I den gamla delen har jag fyra mindre fönster fördelade i tre olika väderstreck. Här uppe i Norrland blir det långa, mörka och ibland väldigt kalla vintrar. Därför har jag ett väl isolerat hönshus enligt byggkonstens alla regler med vindpapp, isolering, byggplast och luftspalt bakom de målade ytskikten. Det finns tre tilluftsventiler + luckan där de går ut och in samt en paxfläkt som drar ut. Som komplement har jag ett godkänt kamrörselement med termostat som slår till när det blir kallt och håller hönshuset frostfritt. De tål kyla bra, men jag vill inte ha fruset vatten eller frusna ägg och tycker att hönsen ska ha några plusgrader även om de själva avger ganska mycket värme. Jag har också godkända lysrör, IP 65, i båda avdelningarna. Hönsen behöver ljus minst 8 timmar/dygn för att hinna äta tillräckligt och här uppe har vi endast 4 timmar/dag under vintern. På golvet har jag komposterbar lättströ som inte dammar, är ljust och trevligt och lätt att hålla rent. Det gröna är torkade brännässlor som de får tillsammans med annat frukt och grönt när det inte finns färskt grönt ute i naturen längre.

Till säden har jag använt överblivna bitar av vvs-rör som jag har klyvt och monterat med stoppar i ändarna. Lätta att ta loss och rengöra. Frukosten serveras i rostfria fat som jag tar in och diskar varje dag. De har även en grönsakskorg som jag fyller med olika saker allt efter årstid, just nu mest äpplen. Jag tigger fallfrukt av dem som har fruktträd och de blir glada att slippa slänga allt på komposten. Det blir så mycket trevligare när hönsen har gott om fri golvyta att vara på. Man får ha flera höns per kvadratmeter, men det är inget jag rekommenderar. Två vuxna höns/m2 tycker jag är lagom. Naturligtvis går det bra med fler när det är små kycklingar och sommartid när de mest vistas ute. Men det kommer en vinter varje år, då de stannar inne mer. Så mitt bästa byggråd är - bygg stort! Dubbelt så stort som du först tänkte blir nog ganska lagom. 


Här är öppningen mellan gamla och nya delen i mitt hönshus. Där ser man vattenautomaten som får hänga kvar intill elementet på väggen för att undvika att vattnet fryser i vinter. Det blev en jättehög tröskel mellan rummen, eftersom jag inte ville kapa bort den nedersta timmerstocken på ladan, tror att det blir stabilare så. Och eftersom jag fortfarande har pyttesmå kycklingar har jag för tillfället lagt dit en provisorisk "trappa". Det återstår lite målning och småfix, men det kan jag ta i samband med stora vårstädningen. Välmående hälsningar från Hedemora genbank 8643 i sitt utbyggda Höneboda!

2 kommentarer:

  1. De har ju ett 5-stjätnig'' hotell'' dina höns! :-)
    Hoppas de ger dej många ägg även i vinter när mörkret o kylan kommer. De får ju bästa omvårdnaden... o du är ju en riktig ''hönsmamma'' :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hihi jo det är jag nog 😊

      Radera