onsdag 13 maj 2015

Trädgårdens År 2015, del 5

Mina perenner i fönstren längtar ut och jag önskar mig ett växthus! 

Jag har dragit upp fresia, vitlysing, dahlia, iris, ranunkler, anemoner, liljor, löjtnantshjärtan, liljekonvaljer och Commelina coelestis (som jag inte vet vad de heter på svenska, men det är en låg kantväxt med blå blommor). Det enda som inte tog sig var brudslöja, fråga mig inte varför...
Där ute har min stora blomrabatt börjat ta form, men jag måste iväg och köpa mer kantsten och mycket mer jord. Jag grävde ur ordentligt, ca 30-40 cm, och klädde kanterna med markduk för att få bort alla rötter och minska ogräsets möjligheter så gott det nu går. Min man har hjälpt mig att svetsa en växttunnel av armeringsjärn till mina klätterväxter mitt i rabatten. Det blir en gång ner från altanen ut på gräsmattan genom tunneln, har jag tänkt. Valet står mellan klematis och klätterrosor på ena sidan. På den andra sidan av tunneln tror jag att det blir vildvin eller något annat som ger frodig grönska. Tar tacksamt emot förslag på klätterväxt som skulle passa i min blåvita rabatt i sydvästligt läge!!



De flesta av prydnadsbuskarna är bortgrävda, tack grävmaskinen! Och för att det inte ska komma upp nya små buskar har jag påbörjat en wellpappsbädd, det var roligt. Wellpapp mot marken, täckte den med kvistar och grenar, löv och kompost, hönsskit och strö och så ska det täckas med jord. Sen varvar man tills man har en härlig odlingsbädd. 
Före. Eken är instängd av alla dessa spireor av olika slag, det känns som att tomten tar slut där. Jag vill öppna upp och få mer rymd, utnyttja tomten bättre helt enkelt.

Efter. Fortfarande återstår en del röjning, träd som ska fällas och mark som ska fyllas upp med jord. Men man kan i alla fall ana en viss öppning och förbättring. En rönnspirea fick stå kvar, den gillar jag. Och det gör fjärilarna och humlorna också.



Nu får värmen gärna komma! Jag är så sugen på att börja plantera ut blommor och så grönsaksfrön i pallkragarna. Med lite tur ska jag få köpa broccoli som en duktig kvinna redan har försått och dragit upp. Jag märker att tiden inte räcker till allt jag vill göra i år, men så ska det kanske vara. Och jag önskar att mitt trädgårdsprojekt inte var beroende av en alltför begränsad budget. Det är otroligt mycket jag behöver köpa, min önskelista är jättelång! Men pengarna räcker lika lite som tiden, tycks det. Skatteåterbäring och semester blir bra framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar