onsdag 22 april 2015

Trädgårdens År 2015, del 3

Jag tog en "före"-bild i söndags, tänkte att det kunde vara roligt att om några månader kunna gå tillbaka och se skillnaden, när min blomrabatt och pergola med alla växter är på plats. Den ska gå längs hela altankanten och blir alltså ganska stor. Det kommer att behövas ett himla massa blommor för att fylla den som jag har tänkt, mest blir det perenner men första året får jag fylla upp med annueller i tomrummen.

Och idag var det äntligen dags att ta första spadtaget! Att skala bort 30 år gammal grässvål på 12 m2 är ett ganska drygt jobb. Men jag hade god hjälp av katterna som turades om att komma förbi och kolla vad jag gjorde. Först mätte jag och placerade ut pinnar. I brist på snören lade jag istället ut kätting på marken mellan pinnarna, där jag skulle skotta raka kanter. Det fungerade också bra. 
All grässvål rullade jag sedan iväg i skottkärran till hönsgården och la ut som gräsmatta åt hönsen. Jag vet att den inte överlever så speciellt länge, men de har ju rolig berikning så länge det varar och de såg mycket nöjda och glada ut. De är jätteduktiga på födosök och idag fick de nog tag på både maskar och småkryp, förutom färskt och gammalt gräs att äta. Resterna får sedan gå till komposten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar