måndag 6 april 2015

Trädgårdens År 2015, del 2

Annandag påsk bjuder på snöblandat regn och föga imponerande tre plusgrader. Men det finns ju massor av trädgårdsarbete att sysselsätta sig med inomhus, inte minst att fylla på kunskapsbanken. Och ska man studera ett nytt ämne behöver man kunskapskällor. Just nu frågar jag ut alla trädgårdsintresserade människor jag känner och kompletterar deras erfarenheter med teori ur böcker och från nätet. 

Och ska man studera så behöver man en studieplats att hålla till på. Det kan också vara så att mannen i huset började sucka när allt låg utspritt överallt och önskade att jag skulle plocka ihop lite grann. Jag höll med om tanken att det vore praktiskt och skönt att få vara ifred, få bre ut mig så mycket jag anser mig behöva där jag varken stör eller är i vägen för andra aktiviteter i huset. Så en liten studiehörna fick det bli!

På en loppis vi besökte i går hittade jag några trädgårdsböcker för 5 kronor styck! Ibland ger det en speciell känsla att få bläddra fram och tillbaka i en bok, märka för sånt man vill återkomma till och göra egna anteckningar i kanten. För böcker ska användas så det syns att dom har gjort nytta, det är min uppfattning! Idag "väljer jag stil" utifrån omgivningens förutsättningar och mina egna önskningar, försöker få en realistisk bild av hur mina drömmars trädgård faktiskt kan komma att se ut. Jag läser också på om olika jordtyper och försöker hitta växter som förhoppningsvis ska trivas tillsammans i samma jordmån. Och om hur jag bäst kan nyttja min kompost och all hönsgödsel jag får från mina höns.


Riksförbundet Svensk Trädgård har en samling faktablad om ekologisk odling, som jag har skrivit ut och samlat i en pärm. Man hittar mycket matnyttigt på deras hemsida tradgard.org Bland favoriterna på datorn har jag även lagt Sävar Fröplant och Trädgår´n i Bygdeå, mina två närmaste ställen att köpa plantor från och som jag tänker besöka när säsongen närmar sig. Det finns ju fler och betydligt större i Umeå, men det känns roligt om jag kan gynna de mindre i mitt närområde. Och så har jag bokat in Norrlands egen trädgårdsmässa i min kalender 24-26 april!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar