söndag 31 augusti 2014

Fototriss På Rad

Suck... i svampskogen är det minsann inte mycket som står på rad. Tog i alla fall med kameran idag. Försöker knåpa ihop en triss på temat i veckans Fototriss medan jag är fullt upptagen med att ta hand om alla Karl Johan jag plockade. Lycka för Tant Kalle att träffa Kung Kalle i svampskogen :D Men jisses, så tungt det blev att bära alla svampar hela långa vägen hem! 
En del Karl Johan var enormt stora och de här två hade dessutom vänligheten att stå på rad.

Förutom dessa två fulla svampkorgar på rad, blev det två fulla papperspåsar, men dom fick inte vara med på bild

All svamp rensad och lagd på tork i ugn och torkskåp. Kanske inte så fint på rad, men lite i alla fall.

36 kommentarer:

  1. Det var inte så att svampplockarna stod i rad vid fynden då? ;)
    Fina svampbilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, jag får oftast vara ifred i mina svampskogar =)

      Radera
  2. Oj så vackra skogbilder !!! Och dom är så fina de där rensat svamp. ps. titta gärna också mina fönster bilder från Karleby ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, det ska jag göra!

      Radera
  3. Det er godt om sopp ser jeg og på rad står de.
    Fin triss.
    Ha en deilig søndag.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2014/08/31/tre-pa-rad/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ha en skön söndag du med =)

      Radera
  4. Det är inte lätt att hitta KarlJohan på rad i skogen. Men det är lätt att hitta KarlJohan i år. Jag har också plockat massor.
    Hur gör du för att torka dem i ugn? Grader och tid? Det ska ju vara det bästa sättet att ta hand om dem. ( Själv har jag förvällt).
    Fina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har (varmlufts)ugnen på 50 grader och ugnsluckan lite på glänt (en grytvante) Flyttar omkring plåtarna med jämna mellanrum. Men torkskåpet är bättre, tycker jag. Tycker bättre om torkad än förvälld Karl Johan, faktiskt. När jag sen ska använda den blötlägger jag svampen i ljummet vatten 15-20 minuter. Eller smular ner den som krydda i maten.

      Radera
  5. Kul med en svamptriss! Har inte varit ute i skogen utan har bara sett svamp i gräsmattorna! En del ser ut som champinjoner men vågar inte plocka dem!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skogen är ju det bästa jag vet, speciellt den här årstiden då naturens skafferi levererar så mycket godsaker. Ha en skön söndag du med!

      Radera
  6. Trevlig triss med svampar och det är tydligen ett bra svampår i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det blev ett bra svampår trots torkan i juli =)

      Radera
  7. Oj vad svamp, måste ut och leta! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är riktigt roligt i svampskogarna i år så ge dig ut!! =)

      Radera
  8. Klart det blir fint, sen blir det ännu finare på en macka.:)

    SvaraRadera
  9. Snygg tolkning och snygga bilder.....=)

    /Ninni

    SvaraRadera
  10. Ja, nu poppar det upp Karl Johan precis överallt - men de stora är alla angripna i mina trakter. Men det finns massor av små och "medelstora" också!. Både på rad och i grupp. :D
    Berit E

    SvaraRadera
    Svar
    1. De stora var endast angripna i sporerna, inte inne i svampköttet. Så det blev väldigt mycket svamp att torka! :D

      Radera
  11. Vilken härlig svampplockartur du verkar ha haft ! Att gå i skogen om hösten är det bästa som finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att gå i skogen, speciellt på hösten. Och nu finns det riktigt gott om goda matsvampar där ute!

      Radera
  12. Fint trissat, ser smarrigt ut :-)

    SvaraRadera
  13. Ojoj, fina kallar! underbart goda!
    AX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättegoda! Och många var dom...

      Radera
  14. Fina naturnära bilder du bjuder på! :)

    SvaraRadera
  15. Ja men du fick till det jättefint. En härligt annorlunda triss och det gillar jag.

    SvaraRadera
  16. Skördetiden är här, det syns tydligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är en fantastiskt svampsäsong, trots den torra varma sommaren!! Finns hur mycket som helst att hämta i svampskogen =)

      Radera
  17. Vilka härligt smaskiga rader du bjuder på!

    SvaraRadera
  18. Härliga bilder... jag är vansinnigt feg ute i skog och mark när man ska plocka svamp...
    Visst är det rader som du har hittat!

    SvaraRadera