lördag 7 juni 2014

Fototriss Rörelser

I vanliga fall älskar jag att leka med slutartider, för att skapa rörelseoskärpa eller frysa rörelser. Så när jag såg att rörelser var temat i Fototriss tänkte jag först ge mig ut på en fototur till strömmande vatten eller rullande bilar... 

Men gassande sol och värme tryckte ner mig på en solsäng där jag blivit liggande med kameran inom räckhåll. Omgiven av mina mysiga Hedemorahöns. Bella och Dilba ligger i varsitt rede och ruvar på ägg, så där är allt stilla tills kycklingarna kommer. De enda som fortfarande rör på sig är Alva och Clapton. Därför blir min rörelsetriss inte bättre än så här, med det lilla som rörde sig på gården.
Clapton går alltid först, tätt följd av pullorna. Här är han och Alva ute på promenad med långa, raska steg. Eftersom vi bor mitt i skogen med rovfåglar och rovdjur inpå knutarna, är det bara när jag är hemma som de kan röra sig fritt på hela gården. Annars måste de vara i en inhägnad del av tomten i anslutning till själva hönshuset, med nättak över hönsgården, för att vara skyddade mot skogens faror. Men de trivs gott i sin rovdjurssäkra hönsgård också, där de går ut och in i hönshuset som de behagar på dagarna. 


De sandbadar med förtjusning så jorden flyger runt dem. Först krafsar de upp jorden i fjäderdräkten och gnider huvudet mot marken så att de får in sand överallt. Sen sträcker de ut fjädrarna och solbadar. När de är nöjda skakar de ur sanden ur fjädrarna och "kammar" varje fjäder ren och fin. Sandbadet är viktigt för att hålla ohyra borta och man ser verkligen hur de njuter. Speciellt varma soliga dagar, då kan de hålla på hur länge som helst.

När de badat och putsat sig klart fortsätter de att leta föda och på eftermiddagen brukar de vara nöjda och hoppa in i sin inhägnade hönsgård igen. Hönorna går in och lägger sina ägg i hönshusets reden på förmiddagen eller ibland på eftermiddagen. Ibland händer det att jag hittar ägg på andra ställen också. När de hoppat upp på sittpinnarna för att sova på kvällen låser jag in dem till nästa morgon. Jag är så pass morgonpigg att ibland är det jag som väcker tuppen. Då får han bråttom att harkla sig och sjunga en morgonsång.







32 kommentarer:

  1. hihi, ååå vilken annorlunda och rolig triss! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ha en skön söndag =)

      Radera
  2. Härlig triss - inte minst av dina beskrivande ord!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina höns, härligt rörelsetrissat :-)

    SvaraRadera
  4. Verkligen trevliga bilder! Härlig text också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och ha en skön söndag!

      Radera
  5. Vilken underbar triss och så översnygga bilder! Mittenbilden är så härlig och fin och dessutom med den historien som jag inte kände till blev jag alldeles varm i hjärtat! Med all säkerhet en av denna veckas bästa tolkningar!! Tokfint!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket!!! Jag var lite besviken på mej själv att jag inte tog mig iväg utan valde den enklaste tolkningen till temat. Därför extra roligt att ni gillar den :D

      Radera
  6. Mittbilden blir min favorit...

    SvaraRadera
  7. Oj Höns är så fina ! Vackra bilder och bra rörelse !

    SvaraRadera
  8. Minnen, minnen... hade själv Hedemora-hönor, så trevliga och vackra!
    Fint trissat!
    AX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, då vet du hur underbara dom är =) Sociala, nyfikna, friska och sunda. Tack!

      Radera
  9. Det er min drøm å få høns en gang! Men da må jeg også bygge skydd - for her er det også mye rovfugl. Bilde nr 2 - høna som "møller" seg (som det heter på norsk- er mitt favorittbilde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du kan förverkliga den drömmen nån gång! Det är så mysigt och rogivande med höns, för att inte tala om de gudomligt goda äggen!!!

      Radera
  10. Sista bilden faller jag mest för, vilken charm. Men den i mitten lärde jag mig något nytt av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är han en snygging, min Clapton!! (Döpt efter sin vackra bluesröst)

      Radera
  11. Oj oj det har jag aldrig sett förr sandbadning men det är klart att det är svalt i jorden. Finfin triss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deras favoritsysselsättning varma soliga dagar :D Tackar!

      Radera
  12. Vilka härliga bilder från ett fint liv som fjäderfä.
    Har flera gånger funderat på att skaffa mej en liten flock;-)
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det om du har möjlighet! Så himla avkopplande och rogivande med höns =)

      Radera
  13. Åhh, så mysigt! Jag älskar skrockandet från höns, det är så rogivande, jag blir alldeles lugn av det ljudet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man blir alldeles lugn och glad inuti av att sitta och titta på hönslivet =)

      Radera
  14. Full fart på dina hönor. Kul bild nr. 2. Ha de gott

    SvaraRadera
  15. Fantastiskt! Särskilt hönan som badar så jorden stänker! :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, ja det är härligt att se hur de njuter av sina sandbad _D

      Radera