söndag 11 maj 2014

Loppisfynd #blogg100


Min man hade sett att en privat loppis skulle öppna för säsongen i en liten grannby nån mil bort och frågade om vi skulle ta en sväng och se om det var nåt av värde. Det är jag glad att vi gjorde! 


I en gammal stuga utan el och vatten satt en nästan lika gammal tant och eldade i en vedspis. Den lilla stugan var verkligen proppfull med loppisgrejer. Hon hörde illa, men pratade desto högre och mer. Hennes son var där och hjälpte henne att vårstäda, det visade sig att loppisen inte skulle säsongsöppna förrän nästa helg. Men vi var välkomna in ändå. Och tanten hann arbetsleda sin son samtidigt som hon underhöll både min man och mig, ivrig och glad.

I vanlig ordning hade jag med mig kameran och hon frågade glatt om jag fotade för nån tidning. Tyvärr var det ju inte så, men hon fick se bilderna jag tog och tyckte tydligen att dom var väldigt fina, vilket gjorde henne nöjd. Hon sprang ivrigt omkring och pekade på saker hon tyckte att jag skulle fota eller möjligtvis köpa. Roligt blev det, både för henne och mig.

Egentligen hittade vi inget vi ville ha eller behövde, men vi kunde ju inte gå därifrån tomhänta så för syns skull fick vi lov att göra några loppisfynd. Jag tyckte nog att tanten och hennes lilla stugloppis var dagens bästa fynd, så dit tänker jag åka fler gånger i sommar. Det stod en till stuga på gården som hon pekade på och berättade var lika full med prylar. Vem vet, det är kanske där det riktiga fyndet står och väntar! 

Det är alltid lika fascinerande att möta nya, intressanta människor. Speciellt när de är så glada och trevliga som det här paret. Man kanske ska bli en loppistant när man blir äldre. Hon berättade att hon gör det här på somrarna för att få träffa folk och uppleva lite liv och rörelse. Och man kunde se att hon längtade till nästa öppningshelg och till turisttiderna och alla nya sociala möten i den lilla stugan invid vägen. 

Några smakprov på grejer hon ville att jag skulle fota:



När vi hade betalt och tackat för oss följde de med oss ut på bron,
vinkade av oss och hälsade oss välkomna tillbaka. 


 Här är de saker vi köpte. Loppistanten prutade ner priset, eftersom det var helgen före den officiella säsongsöppningen, och packade omsorgsfullt ner alltsammans i en kartong som sonen fick bära ut till bilen. Nu har jag diskat upp grejerna och känner mig faktiskt nöjd med mina fynd. De kommer nog till användning och kostade inte speciellt mycket. Den trevliga upplevelsen bidrog definitivt till att de blev värda varenda krona!
Ett par låga och användbara parljusstakar i pressglas.
Neutrala och lättplacerade i vilken dukning som helst.
En skål med bra oval form, också i pressglas.
Och sex jättestora kaffemuggar!
Femton cm höga, det kanske räcker med en mugg på morgonen..








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar