tisdag 6 maj 2014

Du duger som du är #blogg100

Vi går, som jag tidigare nämnt i några blogginlägg, en kurs på jobbet i Personligt ledarskap.
Syftet är att vi ska få lära oss att leda oss själva, sammansvetsa arbetsgrupperna med de nya cheferna, höja kompetensen i medarbetarskapet, lära sig se och möta sig själv och sina medarbetare på ett nytt sätt samt att fånga och lyfta våra drivkrafter och vårt engagemang kring hälsa och trivsel på arbetsplatsen. Tanken är att vi ska få utforska strategier för att bygga och bibehålla hälsa och trivsel på arbetet. Vi ska också få en ökad förståelse och agerande kring det egna ansvaret som individ och medarbetare i avseende på hälsa och trivsel. Fysiska aktiviteter varvas med mentala övningar. Oavsett vad man tycker om upplägget och innehållet, så märks det att kursen sätter igång tankar och funderingar. Det har blivit många samtal vid fikabordet kring den här kursen. Allas uppfattningar är inte odelat positiva. Och i gruppen är den samlade erfarenheten av att jobba med personlig utveckling väldigt varierad.

I morse var vi ett gäng som kände oss omotiverade och negativt inställda till dagens kurstillfälle. 
Men lydiga och fogliga som vi är, gick vi i alla fall dit och deltog. Jag hade dessutom plikttroget gjort "läxan" från förra gången. Vi skulle analysera våra egna uppfattningar om oss själva. Sånt som går att fylla i meningen som börjar "Jag är en sån som..." Gå från antagande, till bevis och motbevis eller se möjligheter att förändra och därigenom förbättra. Mina reflektioner ledde mig fram till slutsatsen att i nuläget ska jag inte förändra nånting i mitt liv. Jag är en sån som har behov av att få gå mina egna vägar och göra mina egna val. Jag är en sån som har kort startsträcka från idé och tanke till handling och förändring. Men just nu befinner jag mig i en fas i livet då jag ska ta paus från fler förändringar och lugnt vila i den tillvaro jag har skapat för mitt liv. Min största intention i livet är att få vara frisk och ha god hälsa. Och för att uppnå det, har jag redan gjort flera stora förändringar de senaste åren, det får räcka i nuläget.

För mig är personligt ledarskap att skapa egen kontroll genom att göra medvetna val. Att aktivt påverka det jag kan förändra och släppa/acceptera det jag inte kan påverka. Eftersom ohälsa flera gånger har satt käppar i hjulet för det jag hållit på med, har jag fått lära mig att hitta nya strategier och vägar för att återskapa livskvalitet på nya sätt. Och just nu har jag hittat en angenäm balans som jag absolut inte har någon lust att rubba på.

Och det sa jag idag! Nej tack till fler förändringar.
Jag har flyttat ut i skogen där jag mår bra, valt en livspartner som jag älskar och trivs med. Ändrat kosten helt och hållet för att slippa leva med höga nivåer av kronisk smärta. Jag utövar yoga och meditation, tar dagliga skogspromenader, målar och fotar. Mitt hem är fyllt med hundar, katter och höns. Personer som bara stal min energi har jag rensat bort och gjort slut med. Viktiga familje- och vänskapsrelationer vårdar jag ömt. Och jag har ett arbete som jag går till med glädje, där jag trivs med både arbetskamrater och uppgifter. Numera jobbar jag deltid, det räcker gott för mig och ger mig möjlighet att ha energi kvar att även orka leva mitt privata liv lite mer som jag vill. Jag har uppnått mina mål för min personliga hälsa och har även sett att det har gett mig önskade resultat, jag har blivit en mycket friskare livsnjutare som upplever mer livsglädje och harmoni! Den långa kampen att nå dit, har också lärt mig att det är precis så här jag måste leva. För om jag mår gott och njuter av tillvaron, sköter om, tycker om och accepterar mig själv, så blir jag även en bättre medmänniska. Såväl privat som på jobbet. Att ha uppnått den inre tryggheten och personliga mognaden är nog en förutsättning för att kunna utveckla positiva sociala kontakter med andra och därigenom fortsätta min egen personliga utveckling på ett naturligt sätt.

För det är ju det personligt ledarskap handlar om, att träna på att må bra i sitt inre! 
Jag äger mitt liv och måste därför ta ansvar för mina val. Det personliga ansvaret har jag tagit och försöker varje dag göra det bästa jag kan - både för min egen del, men även för mina nära och kära och för alla dem jag möter i jobbet. Jag tror att alltför många människor går omkring och tror att de inte duger och bryr sig alltför mycket om vad andra tycker. Fler borde våga känna att de verkligen duger och unna sig att göra mer bra saker för sin egen skull, vara mer snälla mot sig själva. Det är roligt att träna sitt inre, att lyfta fram sina positiva egenskaper och känna att man är helt ok. Det är en sak att behöva be om ursäkt för sånt man har gjort fel och det är helt ok. Det är en helt annan sak att behöva be om ursäkt för vem man är, det är inte ok. Så därför blev resultatet av mina reflektioner från uppgiften att

"Jag är en sån som duger som jag är och för det är jag stolt, glad och tacksam." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar