onsdag 30 april 2014

Vårskriket i skogen #blogg100



Varje Valborgsmässoafton går jag ut i skogen, oavsett väder och vind. Och precis som Ronja Rövardotter fyller jag lungorna med luft inför stora Vårskriket. Det ska hojtas och ropas så högt att alla tomtarna och trollen vaknar upp ur sin vinterdvala! Och helt plötsligt ser man dom överallt, i vårbäckar och i stubbar och stenar kikar dom nyfiket fram. Sedan lägger jag mig ner i den mjuka mossan och andas in skogens dofter, blundar och lyssnar till skogens ljud. Det är en fin tradition! 




Sedan kan jag gå hem och hälsa sköna maj välkommen med eld och sång. Man måste hoppa över elden, det vet ni väl!?Så nu går jag ut och förbereder grillning och eldning, för det kommer att behövas mycket värme denna kyliga Valborgsmässoafton. Sköt om er och kom ihåg att inte elda upp de stackars igelkottarna! Och var försiktig med smällarna...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar