tisdag 29 april 2014

Är du också från Gällivare? #blogg100

Det sägs att världen är liten och jag lovar att Gällivare är mindre! Trots det träffar man ofta personer med anknytning till denna lilla håla lite här och där i världen. Hur går det till? Eller hittar folk bara på att dom eller deras släktingar är från Gällivare? Nåt lurt är det... 

För den som inte är bekant med det geografiska läget, ligger Gällivare i Norrbottens län i landskapet Lappland, cirka 10 mil norr om Polcirkeln och där bor inte ens 20 000 människor. Gällivare fungerar som knutpunkt mellan Malmbanan och Inlandsbanan och har en fantastisk utsikt från Dundret, som är Sveriges högsta lågfjäll, 823 meter över havet. Hela fjället är numera naturreservat och därifrån kan man bland annat se midnattssolen som aldrig går ner på sommaren och susa ner på skidor vintertid. Naturligtvis finns där ett skidgymnasium, vad skulle man annars ägna fritiden till, förutom fiske, skoter och jakt? Jo, skidåkning på längden och tvären så klart. Marcus Hellner och några till kommer faktiskt därifrån. Gällivare har fött både duktiga brottare, sångare och andra talanger!

Jag råkar i alla fall vara född där, även om jag aldrig har bott där. Mina mamma gav bort mig när jag föddes och jag fraktades ner till andra "föräldrar" vid kusten. Men min lillasyster bor fortfarande kvar och jobbar i gruvan som sig bör, när man är från Gällivare. På tal om gruvor så har Aitikgruvan blivit en turistattraktion! Folk åker dit och blir fotade vid stora traktorer!?!?

Nåja, det jag egentligen ville diskutera var ju hur man då och då träffar folk som har anknytning till ens egen hemort. Nu senast idag visade det sig att min busskompis, som jag pratar med på hållplatsen och bussen varje morgon och kväll, också har anknytning till Gällivare. Hans farföräldrar bodde där och han kom ihåg hur han tillbringade varje sommarlov med fjällröding som konstant föda morgon, middag, kväll. Numera äter han inte så gärna fisk. 

Detta fenomen gäller ju andra små ställen också. När jag bodde i Orsa i Dalarna träffade jag på orsingar överallt i världen!!! Och det är det jag vill komma till, tror jag. Att det är lite intressant att ta reda på var de man möter har sina rötter. Speciellt för mig som inte känner att jag har några rötter nånstans. Jag blir lite extra nyfiken på vart folk faktiskt kommer ifrån. Vem vet, det kanske är någon som läser detta som också är från Gällivare. Helt plötsligt kanske vi till och med är släkt!? Eller också kommer du från Orsa, det verkar väldigt många göra också. Så - är du också från Gällivare?

2 kommentarer:

  1. Hej, spännande att läsa din berättelse. Jag är född i Gällivare och har bott i Skåne i ca 40 år. Hemvändare år 2012. I Skåne träffar man ofta personer från Gällivare med omnejd, detsamma i Stockholm. Många flyttade på 70-80-talet pga. studier och jobberbjudanden. Till Skåne kom många som ville arbete i skogen med stormfällningar. I sjukvården har jag jobbat ihop med en person som är från Malmberget, vilket var kul när jag sökte jobb där och hon presenterade sig från Malmberget och är i min ålder :) Jo, det är ofta som man i Skåne och Stockholm träffar personer från Lappland .. denna exotiska landsände av Sverige. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där ja! Kul att det finns någon fler =)

      Radera