tisdag 25 mars 2014

Personligt ledarskap del 2 #blogg100

Idag var det dags för andra kurstillfället i Personligt ledarskap på jobbet.

Steg ett i den övning jag fastnade mest för, var när vi skulle tänka på tre personer som vi beundrar, har som förebilder och/eller uppskattar mest och skriva ner personernas namn i rad längst upp på ett papper. Efter en stunds funderande hade vi alla valt tre sådana personer och noterat dem på våra lappar.

Steg två i övningen var att tänka på vilka personliga egenskaper vi uppskattade mest hos dessa personer och lista dem under varje namn. Cirka fem viktiga egenskaper listades på pappret under respektive persons namn.

Steg tre blev att välja ut de egenskaper som får oss att må gott och tycka om, de som kändes viktigast att upptäcka hos de människor vi möter och lär känna samt att lista dessa på ett nytt papper. Enligt teorin bakom övningen ska dessa egenskaper stå för våra grundläggande värderingar och spegla dem vi själva är och de egenskaper vi själva har. "Standards of Integrity".

Syftet var att plocka fram sådant som vi uppskattar hos andra och lära oss se att vi faktiskt också har dessa egenskaper. Jag uppfattade att vi sedan ska lära oss att utveckla våra positiva personliga egenskaper, för att bli bättre på att uppskatta oss själva.

Uppgift till nästa gång blev att leva med det pappret synligt, med de fem viktigaste personliga egenskaperna, och läsa det varje dag under en 30-dagarsperiod. Och tänka att "jag vet att det är sant för jag ser det hos andra."

För att det riktigt skulle gå in, fick jag lov att översätta det till några av Buddhas kloka ord:

"Vi är vad vi tänker. Från våra tankar uppstiger allt vi är.

Och med våra tankar skapar vi världen omkring oss"

Jag är beredd att ge den lilla övningen en chans den kommande månaden. Och för att synliggöra de fem personliga egenskaper jag uppskattar mest och därför vill utveckla hos mig själv, tänker jag sätta upp min lilla lapp på badrumsspegeln. Där ser jag dem varje morgon och varje kväll. Det ska bli spännande att se om det fungerar, det borde det ju göra med tanke på vilken enorm kraft som ryms i de tankar vi väljer att tänka.


På min lapp har jag nu en sammanfattning med tre uppmaningar till mig själv:

  • Utveckla dina konstnärliga förmågor, ägna dig åt kreativt skapande!
  • Våga göra dina egna val, gå dina egna vägar och bevara din unika personliga stil!
  • Det är OK att vara noggrann och se detaljernas betydelse i helheten, om man mår gott av det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar