söndag 23 mars 2014

Kolofoniumallergi + brandrök = pizza #blogg100

Vissa dagar är nog inte menade att bli som man har tänkt sig, åtminstone inte i mitt liv. Tassade ut till mitt blivande hönshus tidigt i morse och fortsatte bygga golvet. La ut tjocka lager med isolering, dom ska minsann inte behöva frysa om fötterna mina små hönor. Lade ut golvskivorna, sågade ur bitar och skruvade fast. Kände hur det började sticka och klia i ansiktet och i halsen, men fortsatte ändå tills jag var klar. Det var ju så himla roligt att se golvet växa fram. Dumma, dumma människa!!! Om man har kolofoniumallergi ska man definitivt inte såga i sånt som är tillverkat av tall och gran. Det byggdammet är värsta tänkbara allergen! Det blev en medelstark allergireaktion. Jag tvättade mig noggrant och medicinerade både med antihistaminer och cortison, tabletter och salva. När jag hade vilat ett tag i soffan kände jag hur luftvägarna öppnade sig och jag kunde andas normalt igen. Men trött var jag, väldigt trött. Såna allergireaktioner tar på krafterna. Och det stack fortfarande och kliade i ansiktet som var svullet och irriterat. Jag låg kvar i soffan och mannen i huset började med söndagsmiddagen, det skulle bli en stek...

Mitt i min soffslummer hörde jag att det ringde på dörren och ett par av mannens kompisar kom in. Sen somnade jag nog om. Vaknade av att det stack av rök i näsan och luften var grådimmig. Jag sprang ut i köket och hittade en fastbränd stek i en uppbränd gryta, men ingen kock. Hörde röster från garaget och mycket riktigt, där stod dom och pratade och kollade på nåt i motorväg. Kocken hade glömt matlagningen när det kom folk och blev roligt i garaget. Gästerna pep iväg och kocken fick ta itu med köket. Alternativ middagsplanering bland annat. Det blev hemlagad pizza, inte helt fel det heller. God var den också. Med bearnaisesås på. Och jag fick min favoritchoklad till efterrätt, den med ingefära och citronfyllning. Men resten av den här söndagen blir det nog bara fortsatt vila och återhämtning efter allergireaktionen. Inga fler äventyr och inga fler projekt, tack! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar