onsdag 19 mars 2014

Jag har fått pippi på höns! #blogg100

En ledig onsdag med strålande solsken innebär normalt sett alltid en fotoutflykt för min del. Men den här onsdagen blev lite annorlunda och kameran fick ligga orörd. Började i morse med att starta en grupp "Allt om Höns" på Google+ och gå in i en hönsgrupp på den blå sidan för att kolla hur och var jag kan få tag på mina Hedemorahöns.

Direkt när hundarna och katterna fått sitt morgonmys, lite kloklipp, frukost och spring, gick jag ut till mitt blivande hönshus med papper, penna, tumstock och miniräknare. Mätte och noterade måtten samt hur mycket jag kommer att behöva av regelvirke, isolering och byggskivor, hur stora de extra fönstren får vara och maxmåtten för den nya dörren. Stegade sedan iväg för att inventera vad av allt detta som kanske fanns på gården redan. Hittade två lämpliga fönster (två rutor hade gått sönder och måste lagas hos glasmästaren), en bal med isolering och en rulle vindpapp. Glad i hågen letade jag reda på min elektriska häftapparat, min älskade Fun-To-Fix, och tillhörande klammer. Letade febrilt efter en skarvsladd när en kompis kom och hälsade på. Över en kopp kaffe intervjuade jag min man och fick klart för mig att det inte fanns en enda ledig skarvsladd någonstans... Vart tar dom vägen??? OK, det blev att stuva in kompisen i bilen och åka in till stan för att investera i en sladd, lyxvariant på vinda blev det. Och en extra rulle vindpapp.

Klättrade lyckligt upp och ner på en trappstege och sköt fast min vindpapp medan kompisen fick hålla mig sällskap. Nu kände jag verkligen att det var på gång, på riktigt. Äntligen!!! Men tiden går som bekant väldigt fort när man har så där roligt. Jag hann inte alls med allt jag tänkt mig idag. Så nu längtar jag till helgen när jag får mer ledig tid och kan fortsätta mitt byggande. Det är alltid lika roligt att ha såna projekt som man nästan blir lite manisk av. Jag tänker höns, drömmer om höns, pratar höns och planerar för mina höns dygnet runt. Enligt min tidsplan ska hönshuset och tillhörande rastgård stå klart till påsk, så jag får ligga i all ledig tid om jag ska hålla tiden. Men jag njuter till fullo av varje minut!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar