lördag 1 mars 2014

Fototriss Djur

När förhållandena vintertid blir för svåra i inlandet och i fjällen, fraktar renägarna sina djur ner till kusten så att de lättare ska få fram sin föda ur snön. Just nu kryllar det av renhjordar längs Västerbottenskusten, till glädje och förtret för kustborna och trafikanterna. Svarta sopsäckar längs vägarna betyder "Renfara" och då bör man sakta ner farten, för de kan stå kvar mitt i vägen utan att flytta på sig. 


Dom ser både korkade och söta ut på samma gång
Skällvajan höll ordning på flocken och varnade kompisarna när jag kom för nära

Förvånad min när det kom en käring älgande genom skogen med en kamera mitt i ansiktet

Fler trissar på temat kan du ser i Fototriss efter midnatt till söndag, som vanligt.

65 kommentarer:

  1. De har sine voktere blant sine egne.
    Fin triss.
    Ha en fin søndag.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2014/03/02/dyrisk-nok/

    SvaraRadera
  2. Din text till sista bilden är klockren till den minen! :D
    Älgande bland renar? Ja, varför inte ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, det var så det kändes och jag tror att det var så jag uppfattades =)

      Radera
  3. hahaha, de ser mest nyfikna ut, fina är dom, renarna.
    AX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Ja visst är dom söta!? =)

      Radera
  4. Jag tillhör dem som gillar renbesök på vintervägarna här i kusten, eller i skogen som på dina fina bilder. Härlig text till sköna djurutryck:).

    SvaraRadera
  5. Fina bilder fick du i alla fall

    SvaraRadera
  6. Då är det inte så stor skillnad i beteendet mellan svenska renar och indiska kor, De kan stå på de mest oväntade ställen och vägra att flytta på sig! Mysig triss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, dom är kanske släkt med varann ;o) Tack!

      Radera
  7. Fina vintriga bilder. Det finns nog många åsikter ang renar.Vet att min man som under några år körde långtradare till Gällivare inte var så glad åt alla renar på vägen. Det är inte så lätt att få stopp på ett så stort ekipage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, i trafiken ställer dom till det ibland... Det gäller att ta det lugnt!

      Radera
  8. Trevliga, livfulla bilder på renar. Vi kan riktigt se hur du älgar runt få att få bra bilder, och det lyckades du med!

    SvaraRadera
  9. Du har verkligen fångat renarna på ett träffsäkert sätt med ögonkontakt i alla tre bilderna! Perfekt!

    SvaraRadera
  10. Fin triss. Renar är pampiga djur, mycket nyfikna och egensinniga
    Ha en fin dag
    Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och ha en skön söndag du med =)

      Radera
  11. Lite rolig uppsyn på de fina renarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan nästan gissa vad dom tänker, om nu renar tänker... ;o)

      Radera
  12. Vilken härigt annorlunda triss med renar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Djur har jag ju rätt många här hemma, fyra katter och lika många hundar. Men tänkte att mina bilder på renar kanske är roligare för andra att titta på =)

      Radera
  13. Vilka härliga bilder......=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  14. Spännande triss med fint fångade foton.
    Får lite vibbar till barndomen då vi åkte till Finland varje sommar. Uppe mot Kalix fanns det alltid renar på vägarna och tyckte vi barn var väldigt spännande, så klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag tycker fortfarande att det är lite spännande att få möta dem ute i naturen =)

      Radera
  15. Gillar din triss, så bra beskrivet med humor! Tack för dagens glada skratt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och kul att du gillade den =)

      Radera
  16. Kul tolkning, man ser inte så många sådana här djur i Stockholm. Den sista fick du till riktigt bra. Jag skrev för några trissar sen om 20 sekunders regeln. När man stoppar någon på gatan och frågar om personen vill vara med på bild ,så har man cirka 20 sekunder på sig innan personen känner sig obekväm vilket syns på bilden. Den regeln kanske funkar på renar också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack!! Ja kanske det, hihi ;o)

      Radera
  17. Hahaha :) Du har faktiskt rätt, de ser litet korkade ut :) Men fina, som alla djur. Jag vet vad du menar med att de inte flyttar på sig. Vi var på motorcykelsemester genom landet och fick stanna för en ren på vägen. Den var helt cool och tog det lugnt i sakta mak. Hoppas de förstår att ha litet mer bråttom om det kommer lastbilar bara. Sedan var det en intressant inledning, om att renarna flyttas på vintern. Jag skriver ju om minoriteter, bland annat samer, och då ramlar jag över en hel del om just renskötselrättigheter som ibland uppfylls ibland inte. Komplicerat och infekterat ämne det där. Jag har full förståelse för hur svårlöst det måste vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dom är ju inte så populära när dom förstör trädgårdarna hos boende i området eller när dom står mitt i vägen ;o) Ett svårlöst problem, som du säger. Men nog blir jag glad när jag får möta dom i skogen =)

      Radera
  18. Underbara bilder på din triss - även om de ser lite förvånat korkade ut :)
    Hoppas du får en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Och tack detsamma =)

      Radera
  19. Spännande att få se renar :)

    SvaraRadera
  20. Renarna verkar ge dig full uppmärksamhet men särskilt lättskrämda verkar de inte. Vana vid människor - med eller utan kamera kanske? Trevligt att få se så pass närgångna bilder på dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag plumsade i djup blötsnö och för varje gång jag kom för nära drog dom sig undan lite längre bort ;o) Tack!

      Radera
  21. Himmel så fina djur detta är..jag har en gång race:at på Torne älv med ren och släde..ackja..det var en upplevelse jag aldrig glömmer.

    Fin tolkning av temat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, blev det en rolig vits också ;o) Tack!!

      Radera
  22. Renar är så vackra djur och för mig som bor i Halland är de allt lite "exotiska".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då valde jag kanske rätt djur till min triss, så att fler i vårt avlånga land får se några fina, norrländska renar =)

      Radera
  23. De är fina, renarna. Är lite avis på dig som fångat dem på bild, själv har jag aldrig ens sett någon i verkligheten, vad jag kan minnas. Snyggt trissat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det så många här runt omkring att man gör det bra om man missar dom ;o) Tack!!

      Radera
  24. Hehe; kom det er kjerring elgende, kom hun ikke renande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, som jag brakade fram lät jag nog mer som en älg ;o)

      Radera
  25. De är ju väldigt söta men oj så irriterande när man träffar dem på vägen. Precis som du skriver är de sällan särskilt intresserade av att flytta på sig. Fick ligga bakom en ren i flera kilometer en gång med lastbilen, jag var inte glad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi dom ute på E4:an i sportlovstider, vilket bidrar till köbildning ibland ;o)

      Radera
  26. En kärring älgande bland renar - det skulle man ju velat se! Glömmer aldrig en skräckfilmsnutt jag såg av en amerikansk film där bilisten blev attackerad av renar som försökte ha sönder rutorna för att komma åt dem därinne. ;-) Oj, vad vi skrattade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja i amerikanska filmer kan väl allt hända ;o) Men snällare djur får man nog leta efter!! :D

      Radera
  27. Härligt exotiskt för en 08, både snö o ren. Vilka fina bilder du tagit. Ja, renen på den sista bilden ser verkligen förvånad ut!

    SvaraRadera
  28. Hoppas vi slipper se de där idag när vi ska ut på vägarna :D Fin triss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta det lugnt i trafiken om det hänger svarta sopsäckar längs vägen! Tack!

      Radera
  29. Det är väl för isigt i skogarna här i inlandet... De är ena envisa typer, det gäller verkligen att hålla koll är en är ute och kör! Fint trissat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Ja, tydligen har de haft svårt att få fram föda i vinter...

      Radera