lördag 21 september 2013

Fototriss Härliga höst

Min absoluta favoritårstid, jag älskar allt som hösten har att bjuda på! Den höga klara luften, de fantastiska färgerna och all den goda svampen förstås. Att ligga i solvarm mjuk mossa, lyssna till fåglarnas kvitter och njuta av skogens dofter är för mig en stund av ren lycka. Naturen talar om att det är dags för ett lugnare tempo och slår sig till ro inför vintervilan. Jag försöker leva i harmoni med naturen och gå ner i varv jag med när höstmörkret sänker sig över huset i skogen. Men om allt detta har jag redan skrivit ett blogginlägg, Sköna september. Därför blir det några bilder från svampskogen istället i helgens Fototriss.

Röda kremlor, så vackra att se i mossan!

Stora härliga gula kantareller. Det har blivit många kilo den här säsongen.


Höstkantarellerna, eller trattkantareller, som ska torkas och fyllas i stora burkar

Och i Fototriss kan du se fler höstupplevelser i ord och bild




24 kommentarer:

  1. Själv har jag mitt svampställe på Hötorget på Lördagar precis innan dom stänger torgstånden vid tre, då slänger dom nästan kantarellerna efter en.
    Men jag missar ju naturupplevelsen och får inte lika fina bilder som du fick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra trissar brukar ju komplettera varandra från varsin ytterlighet, vilket jag tycker är spännande och inspirerande! Så glad att inte alla visar upp skogsbilder jämt och ständigt ;D

      Radera
  2. En tur med dig ut i svampskogen på söndagseftermiddagen känns väldigt bra! Jättefina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blev en sväng ut i svampskogen nu i eftermiddag "In Real Life" också, kanske årets sista gula innan det är dags att fokusera på trattisarna... :D

      Radera
  3. Underbara höstbilder….snygg triss….=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Härliga höstbilder! Själv gillar jag sommaren mest. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Sommaren är fin den också =)

      Radera
  5. VA härligt de verkar!!! Blev inga svamputflykter på mig iår....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här hösten har ju varit helt fantastisk med massor av soliga varma dagar och det gäller ju att passa på, så jag har varit i skogen nästan varje dag. Du får ta det nästa år i stället =)

      Radera
  6. Fina höstbilder du visar i din triss. Snyggt.

    SvaraRadera
  7. Vackert i skogen med alla svampar!

    SvaraRadera
  8. Så fina höstbilder och så fint du beskriver hösten. Jag gillar också hösten. Tagga ner lite, köttgrytor o rödvin. Runt torpet i Sörmland har det inte funnits en svamp hitintills. Ska kolla i helgen.
    Ha det fortsatt skönt där i mossan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! Ha det skönt du med och hoppas du hittar lite höstsvamp =)

      Radera
  9. Vilka härliga bilder ♥ Här har vi så mycket vildsvin, varg och till och med björn i skogen nu, så jag vågar mig bara ut i skogen till häst. Men man kan ju faktiskt ta med sig kameran och passa på att fota. Svampar är så läckra i sin färg och form, och du har ju fångat dem så fint!

    SvaraRadera