tisdag 30 april 2013

Släkt med Ronja Rövardotter, kanske?

Jag firar Valborgsmäss varje år på mitt eget lilla vis, med årets första skogspromenad. "Men det regnar ju!?" Det spelar ingen roll vad det är för väder och vind, då ska våren hälsas välkommen! I samma ögonblick som jag tar första steget över tomtgränsen och går ut i skogen, fylls jag av en varm lyckokänsla som sprider sig till ett brett leende. Glad som ett barn hoppar jag i vattenpölarna och springer iväg till min hjortronmyr, min blåbärsskog, mitt lingonhygge, mina hemligaste svampställen och mina spegelblanka vattenhål. Högt när ingen hör, ropar jag till våren och hälsar den välkommen. Dansar och sjunger och skrattar för mig själv. Höjdpunkten är när jag får lägga mig i mossan och blunda, lyssna på fågelkvittret och vindens sus i talltopparna, känna vårens dofter och markens fukt. Då är lyckan total! Och idag sprack molntäcket upp och solen strålade mot mig, som genom ett trollslag. Den är verkligen här nu, den efterlängtade våren! Med stor sannolikhet är jag nog inte riktigt klok, men i så fall är det underbart att få vara lite tokig för en stund :D









4 kommentarer:

  1. Vilken ljuvlig beskrivning, vill också göra vår skriket, men tyvärr fungerar det inte då jag jobbade idag och var inne hela dagen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Ewa, så trist. Stackars dej... Fast mitt vårskrik räckte nog till oss båda ;-)

      Radera
  2. Ingemar Ström30 april 2013 22:35

    Det verkar som din valborg var hur bra som helst när man läst vad du skrivit och sett dIna fina bilder!!
    Ha en trevlig helg!! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog årets bästa "afton" när man får inviga skogssäsongen efter en lång vinter :D Och jag njöt och laddade batterierna med den härliga energi som man bara kan få från naturen. Jag var rätt trött och sliten efter en vecka med renovering här hemma varje dag efter jobbet, men nu orkar jag ta nya tag och ska fortsätta med att måla alla fönster i vardagsrummet. Ha en trevlig helg du med!!

      Radera