söndag 27 januari 2013

LCHF - en källa till skratt

Skrattar mig halvt fördärvad åt min stackars älskade man som, helt förtvivlad och näst intill deprimerat, konstaterar att vår nya LCHF-kost har fördärvat hans smaklökar så till den grad att han inte längre tycker om sin absoluta favoritmat i alla former - KÖTT! Varken oxfilé eller lammstek går längre att äta, och tänk - hans favoritsenap smakar socker, vilket tydligen är JÄTTEÄCKLIGT! Men sånt han aldrig ens smakat tidigare; mangold, fänkål och zucchini tokgillas numera av hans smaklökar!!! *ASGARV* (Blir nu någon ens förvånad över att allt detta påstås vara MITT fel? *fniss*) "Men det är ju inget problem" tröstade jag honom med en blinkning "jag kan äta kött och du sallad". "Då dödar jag dig" svarade han. "Men tänk om du inte ens tycker om öl" vågade jag retas lite. "Ska jag gå genom livet med en zucchini och ett glas rött" blev hans förtvivlade reaktion med ett mycket olyckligt darr på underläppen. HAHAHAA!!!



Håller på att vara less på omeletter i olika varianter... Några goda förslag???

LCHF känns fortfarande tilltalande och rätt eftersom det handlar om naturliga råvaror och inget krångel. Bara bort med kolhydraterna så är det klart. Inget vägande och räknande av gram och poäng. Inga förbud mot kaffe eller te. Maten ger en behaglig mättnadskänsla som räcker länge och eftersom det inte blir några blodsockerkickar eller blodsockerfall så blir även humöret jämnare. Vi är nog lite gladare och nöjdare, kanske till och med lite piggare än tidigare. Så - även om min man känner sig som om han blivit transformerad till kanin så fortsätter vi ett tag till och ser hur det går. Jag fyller år om några veckor och då brukar vi alltid ha grillfest mitt i den norrländska vinterkylan. Tills dess ska jag försöka hitta några riktigt läckra recept på LCHF-bakverk, tips och förslag emottages tacksamt!!!Alla recept på internet är inte alltid så himla goda eller så är det våra smaklökar som är extra kräsna....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar