söndag 2 december 2012

Jubileumstema Fototriss DETALJER

 

Jubileum!

I den 200:e omgången av Fototriss är temat
 
DETALJER
 
 
Nedbäddad med dunderförkylning och snöstorm vinande runt knutarna
har jag stannat inomhus i helgen och valt ut några kära ägodelar med fina detaljer:   
 
 
Eftersom jag är gift med en dalmas har symbolhästen en naturlig plats i vårt norrländska hem.
Varje äkta dalahäst är handgjord och därför en unik skapelse tack vare de små detaljer som skiljer dem åt.
Hästar från olika delar av Dalarna ser också olika ut, min fina dalahäst från Färnäs har så vackra detaljer i både snideri och målning.

Handgjorda knivar är bruksföremål som ska användas och samtidigt är de ofta vackra konstverk, tack vare omsorgsfullt valda och snidade detaljer. Den här förtjusande lilla kniven med detaljer av renhorn har jag fått av min älskade farbror. Han är nu 81 år gammal men tillverkar fortfarande knivar. Jag använder den flitigt; så imponerad över alla fina detaljer i hantverket och så stolt över min duktiga farbror.

Ninja har också stannat inomhus i helgen, myst i stugvärmen och inte alls varit road av snöstormen där ute.
Hennes intensivt gröna ögon, vackra färger och teckning är detaljer som får mitt hjärta att klappa lite extra.



 
 
Den som kommer etta, två och trea i tävlingen vinner var sitt presentkort hos Coolstuff
I den här andra jubileumstävlingen har värdet på vinsterna fördubblats!


 

52 kommentarer:

  1. Vackra detaljbilder på väldigt olika "ting" :) En Ninja t.o.m. ;) Fin!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Tack! Lite osäkert om man lyckas "knyta ihop" trissen när det är tre så helt skilda motiv...

      Radera
  3. Det blev en fin och detaljrik triss. Sista bilden blir min favorit:) Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack! En envis och segdragen förkylning, men ska inte klaga. Den första hittills i år!

      Radera
  4. Vilken mysig triss med jättefina bilder. Kniven är verkligen vackert gjord och katter får alltid mitt hjärta att le:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas att min farbror får fortsätta att tillverka knivar många år framöver. Vackert uttryckt "får mitt hjärta att le", det lånar jag gärna!

      Radera
  5. Så fint du fångat Ninjas öga. Ha en bra adventssöndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi fick massor med snö så det blev verkligen adventsstämning.

      Radera
  6. Svar
    1. Tack! Jag gillade verkligen din triss också!

      Radera
  7. Väldigt fina detaljer du valt ut! Tack för titten!

    SvaraRadera
  8. Det var en underbar triss, så fina detaljer i varje foto.

    SvaraRadera
  9. Bra trissat, och som alltid ligger skönheten i betraktarens öga.
    Men din sötnos till katt ser även jag massa skönhet i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja hon är fin, min lilla Ninja :-)

      Radera
  10. Krya på dej! Fint sammansatt triss!

    SvaraRadera
  11. mmmmm den här trissen gillar jag eftersom jag snidar hästar och målar dem, dock inte sådär vackert detaljrikt. Handgjorda knivar med renhornsdetaljer är vackra - äger några själv...kissekatt gillar jag också - dock har jag bara minnen kvar av mina tre.
    Ninja har vackra färger!

    ett tips - ta bort ordverifieringen så att du får fler kommentarer....det tar tid att gissa de där orden som visas...

    http://pysselfarmorsbilder.blogspot.se/2012/12/detaljer-fototriss-200.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att alla bilderna tilltalade dej :D Tack för tipset! Jag är ohjälpligt värdelös på såna saker i datorer och telefoner osv. Har gjort det nu, tror jag... ;D

      Radera
  12. Det var väl en lämplig sysselsättning när man är dunderförkyld. Bra med sällskap i stugan. Snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det blev en stämningsfull och mysig advent trots förkylningen. Och massor med snö fick vi :D

      Radera
  13. Ninja är en riktig skönhet! Vilka ögon.
    Hoppas du pignar till,urtrist med förkylning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Roligt att hon är en skönhet inte bara i mina ögon ;D Tack, på bättringsvägen nu :D

      Radera
  14. Fina detaljer och härlig tolkning =)

    SvaraRadera
  15. Fina detaljer i din triss och visst får kattens ögon också mitt hjärta att klappa lite extra. Mysigt med en kisse som sällskap oavsett om man är frisk eller inte. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, dom är mysiga och charmiga kompisar :D

      Radera
  16. Ljuvliga detaljer! Både snide, knivar och katter ligger mig varmt om hjärtat, så den här träffade precis rätt hos mig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så roligt att alla bilderna tilltalade dej!

      Radera
  17. Detaljrikt hantverk och mysig kisse med härligt gröna ögon!

    SvaraRadera
  18. Vilken underbart vacker padda du har! Älskar den röda bläsen! Så vacker!

    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, en mycket vacker padda i mina ögon också. Tack detsamma!

      Radera
  19. Jätte fina bilder mest tycker jag om katten med den fina teckningen!

    SvaraRadera
  20. Tjusig triss. Krya på Dig...

    SvaraRadera
  21. Tack för din kommentar :) Fin triss du har själv, dalahästar fullkomligt dryper ju i detaljer så den får bli min favorit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En av väldigt få "prydnadssaker" här hemma, ska hälsa det till min dalmas ;D

      Radera
  22. Härligt med vackert hantverk. Både häst och kniv är ju speciella - liksom Ninjas teckning och färger!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, hantverk är väl inte världens mest trendiga motiv men just de här tingen är ju kära för oss här hemma ;D

      Radera
  23. Snyggt, gillar dalahästen så klart bäst dalkulla som man är ha ha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Haha, ja det kan jag ju förstå :D

      Radera
  24. Fint trissat. Den sista tänker jag på att man brukar säga "du har ju öga för detaljer" ;-)

    SvaraRadera