söndag 21 oktober 2012

Efter regn kommer sol


 Två nätter i rad med minusgrader har lagt ett frosttäcke över naturen likt ett tunt lager glasyr och bildat höstens första tunna isar på vattensamlingarna ute i naturen. Att vistas i skog och mark den här tiden ger så många vackra naturupplevelser när man iakttar hur allt går i dvala och förbereder sig för vintern. 

Två helgdagar på rad har vi också fått  efterlängtat solsken och den höga och krispiga luft som bara kan upplevas under hösten. Både lördag och söndag har jag vaknat tidigt och börjat dagarna med att ta med mig en av mina hundar ut på långa, sköna skogspromenader. Fågelsången har tystnat och allt är så stillsamt och fridfullt. 
 Vitmossor glittrade som diamanter och vi plockade med oss säsongens sista trattkantareller för torkning. På hemvägen stannade vi till vid en spång över ett litet vattendrag och  jag tänkte tillbaka till Valborgsmässoafton, då jag sprang över samma spång och hälsade våren välkommen. Varje årstid har sin tjusning och det är lycka i livet att få vandra på samma skogsstigar och uppleva  dessa fantastiska skiftningar.
 

4 kommentarer:

  1. Vackra naturfoton i höstens färger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så här i slutet av oktober kan det nog inte bli så mycket bättre här uppe i norr. Det var en fantastiskt vacker oktoberhelg, bara att njuta och minnas en gråtrist måndag som idag...

      Radera
    2. Du är ett föredömme för positivt tänkande, man kan inte annat än bli smittad.
      /Kim

      Radera
    3. Så himla roligt att höra, tack så jättemycket!!!

      Radera