söndag 23 september 2012

I bär- och svampskogen

Jag älskar skogen. Speciellt på hösten, när luften är krispigt hög och klar, färgerna sprakar och skogen är ett enda stort och välfyllt skafferi. Nu bor jag ju mitt i skogen, så jag behöver bara ta min bärhink och min svampkorg och gå rakt ut i härligheten. Och det gör jag också, så ofta jag bara hinner. Så gott som all min fritid tillbringar jag där jag trivs bäst, lufsande genom mossor och ljung, över stubbar och stenar. Bär har det varit gott om i år, allt från guldgula hjortronmyrar till dignande hallonsnår, gigantiskt stora blåbär och rikliga mängder av lingon. Och många fina dagar i bärskogen har det blivit. Mängder av syltburkar har levererats till barn och barnbarn där jag vet att det uppskattas och går åt. Men efter den konstiga sommaren, som i mina trakter var för torr (!) och för kall, var svampskogen från början av säsongen nästan tom på svamp. Inte ens de vanligaste sopparna som vanligtvis breder ut sig som marktäckare fanns att finna. Läste en blogg, som en svampentusiast sedan 40 år skrivit, hon hade aldrig under alla år varit med om något liknande. Förra årets skördar hade jag generöst gett bort till släkt och vänner, trygg i förvissningen om att jag snart skulle fylla på förråden igen. Det måste ha blivit flera mils vandring i letandet efter dessa godsaker, mer och mer förbryllad och oroad. Men så förra helgen, i mitten av september, började dom äntligen till min stora glädje dyka upp. Inte några större mängder än så länge, så jag hoppas på och håller tummarna hårt för en fortsatt varm och gynnsam höst. Men svampskogen levererar igen! Den lycka man känner när man ser de gula kantarellerna lysa som små solar ur mossan är obeskrivlig, den måste upplevas. Och så helt plötsligt finns alla de andra där; Rynkad tofsskivling, Karl Johan och Blekgul taggsvamp hör till mina absoluta favoriter. Och det är med glädje man bär hem den välfyllda svampkorgen och tillagar läckerheterna. I går hittade jag även de första trattkantarellerna! Jag, som besviket trodde att jag skulle bli tvungen att ställa undan svampkorgarna nästintill oanvända i år, ser nu fram emot många fina höstpromenader i de vackra svampskogarna. Bättre och trevligare motion den här årstiden kan jag inte tänka mig.
 

12 kommentarer:

  1. Sköna färger på skatterna i din skog :) Fint trissat!

    SvaraRadera
  2. Härlig triss med skogens skatter :)

    SvaraRadera
  3. jätte fina bilder

    http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  4. vackra höst färger :)

    http://ymrer.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! För mig är hösten den bästa årstiden av dom alla :)

      Radera
  5. Ljuvliga bilder från din skog!!
    Ser att svampen kommit sent hos dig också. Jag har gett upp hoppet om dessa godsaker i år. För torrt under den period det skulle växa som bäst. Nu lär det vara för sent. Rejäl frost i natt har nog satt stopp för det mesta i svampväg tyvärr....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Här har vi haft frostfritt än så länge och ganska höga dagstemperaturer. Men vi får önska oss en bättre svampsäsong till nästa år, idag är det bara 3 månader till Julafton ;D

      Radera
  6. Vackra trissbilder, från naturens skafferi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kan inte tänka mig ett vackrare eller godare skafferi än naturens egna.

      Radera